olej silnikowy Mobil

Czym różnią się od siebie oleje silnikowe?

Każdy silnik bez wątpienia potrzebuje odpowiedniego smarowania. Ciekawe jest to, że warstwa oleju w nim zawarta jest praktycznie mikroskopijna. Jednakże jakość jego pracy i trwałość są całkowicie uzależnione od jego stanu.

Podstawowe różnice pomiędzy olejami silnikowymi

Podział olejów silnikowych w głównej mierze polega tak naprawdę na rozróżnieniu, z czego zostały wyprodukowane. Jeszcze nie tak dawno najpopularniejsze były oleje mineralne, które dzisiaj powoli odchodzą do lamusa. Otrzymywane były z destylatów ropy naftowej. Oleje półsyntetyczne zaś zawierają uszlachetniacze uzyskane w drodze syntezy chemicznej. W przypadku olejów syntetycznych możemy mówić o produktach czysto laboratoryjnych, ponieważ składają się one przede wszystkim z olejów poliestrowych.

Oczywiście każdy z tych rodzajów olejów różni się od siebie właściwościami. Jak już zostało wspomniane wyżej, oleje mineralne są już przeżytkiem, a jego stosowanie miało miejsce w silnikach najstarszych typów. Nie potrzebowały one olejów wysokiej jakości, które tak naprawdę mogłyby im wyrządzić sporo krzywdy. Jeśli zaś chodzi o oleje półsyntetyczne, to w tym przypadku również możemy mówić o powolnym zanikaniu ich używania. Dzieje się tak za sprawą syntetyków, które wypierają je w ostatnim czasie coraz mocniej.

Wszystko dzieje się z powodu ogromnego postępu w budowie silników. Zdecydowanie mniejsza ich pojemność, znacząco większa moc i powszechne zastosowanie turbin powodują, iż niejako wymuszone zostało stosowanie syntetyków. Są one przede wszystkim bardziej stabilne w wysokich temperaturach oraz ciśnieniach, choć niskie temperatury nie są dla nich czymś szczególnie wymagającym. Zdecydowanie wolniej się zużywają, nie pozostawiając po sobie nagaru, co powoduje, że silnik jest czystszy. Dodatkową zaletą jest to, że w znaczny sposób ułatwiają rozruch w niskich temperaturach.

Czytaj również  Które artykuły biurowe warto kupować „na zapas”?

Znaczenie cyfr w typie oleju

Przede wszystkim z rodzajem oleju do silnika nie ma co zbytnio kombinować. Powinno się używać takiego, jaki był stosowany od samego początku. Po prosty taki, jaki zalecał producent samochodu w danym jego modelu. Trzeba pamiętać, że olej mineralny bez wątpienia zabrudzi nowoczesny silnik. Zaś olej syntetyczny nie sprawdzi się w starym silniku, ponieważ może wypłukać zbyt wiele nieczystości i sprawić, że nie będzie nadawał się więcej do użytku.

Co więc symbolizują oznaczenia 0W50 czy 10W30? Wartości te określają lepkość oleju. Najprościej rzecz ujmując indeks z literą W określa lepkość w niskich temperaturach np. 10W, a indeks bez litery W określa lepkość w wysokich temperaturach np. 50. Niższa lepkość charakteryzuje się mniejszym oporem oleju, co wiąże się z mniejszymi stratami mocy silnika. W przypadku wyższej lepkości silnik będzie zabezpieczony przed zużyciem zdecydowanie skuteczniej. Tak więc lepkość oleju powinna być jakby kompromisem pomiędzy tymi wymaganiami. Aby zapewnić idealne środowisko pracy dla silnika, warto stosować olej Mobil zalecany przez jego producenta.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.