Logistyka – jakie są zasady transportu na lawecie?

Laweta kojarzy nam się ze stłuczką lub usterką uniemożliwiającą dalszą jazdę samochodem i koniecznością transportu do warsztatu samochodowego lub profesjonalnego serwisu. Jednak laweta to także sposób na przywiezienie samochodu zza granicy (i to nie tylko powypadkowego), jeden z elementów logistyki i spedycji polegający na transporcie samochodów do salonów czy na złomowiska, a także dostarczenie specjalistycznych aut sportowych na tory wyścigowe. Zawsze jednak transportowanie pojazdów na lawetach lub auto-lawetach będzie się zawierać w szeroko rozumianej logistyce specjalistycznej polegającej na transporcie aut przez inne auta.

Laweta czy auto-laweta?

Różnica polega na doczepienia do samochodu specjalnej przyczepy służącej do transportu pojazdów, czyli lawety, lub wybór auta z platformą, która do tego przewozu została skonstruowana, czyli auto-lawety. Dla osób bez doświadczenia zdecydowanie wygodniejsza i bezpieczniejsza dla ładunku będzie auto-laweta, jednak w przypadku masowych przewozów wykorzystywanych w logistyce i spedycji popularniejsze są klasyczne przyczepy, na których można umieścić więcej, niż jedną sztukę pojazdu. Zresztą porównywanie obu tych sposobów przewozu pojazdów wydaje się bez sensu z prostego powodu – w firmach logistycznych nie pracują osoby bez doświadczenia, szczególnie przy transporcie specjalistycznym do jakiego należy transport samochodów i rzadko kiedy przewożone są pojedyncze sztuki. Oczywiście takie transporty też się zdarzają, ale są to zwykle zamówienia na konkretne modele samochodów, często spoza Unii Europejskiej.

Czytaj również  Czym jest system dystrybucji drobnicowej?

Przepisy a transport na lawecie

By przewieźć samochód typową auto-lawetą lub doczepioną do samochodu lawetą wystarczy zwykłe prawo jazdy kategorii B – ważne by masa pojazdu z ładunkiem nie przekraczała 3,5 tony. W przypadku lawety należy pamiętać również, że masa przyczepy z ładunkiem nie powinna być większa od masy auta ją ciągnącego. W przypadku cięższych ładunków będziemy potrzebować typowego dla pracowników logistyki i spedycji prawa jazdy kategorii B + E lub C. To pozwoli nam na transport większych pojazdów np. busów, lub jazdę we wspomnianych wyżej firmach logistycznych z lawetami mogącymi przewieźć nawet kilka samochodów osobowych. Całkowita masa samochodów przewożących inne pojazdy jest szczególnie skrupulatnie sprawdzana w okolicach przejść granicznych, ze względu na dużą ilość mini firm logistycznych zajmujących się przywożeniem aut z zachodu czy to na własny handel, czy też na zamówienia z komisów samochodowych.

Montowanie samochodu na lawecie

Bardzo ważne jest by auto stało równo i najlepiej częścią mieszczącą silnik z przodu, tak by największy ciężar nie znajdował się z tyłu lawety. Większość produkowanych pojazdów posiada jednostkę napędową z przodu, ale jeśli to są nasze pierwsze kroki w branży logistycznej i rozpoczynamy tego typu przewozy, to warto zapamiętać tą uwagę. Podczas ładowania samochodu na lawetę niezbędna jest również pomoc dwóch osób, które zabezpieczą wtaczany pojazd przed zsunięciem. Tutaj doświadczenie w szeroko rozumianej logistyce nie jest wymagane – wystarczy trochę siły i racjonalne myślenie. Kolejny etap to mocowanie pojazdu za pomocą unieruchomienia kół. W zależności od typu lawety pasy do zaczepiania kół mogą być dwu lub trzy punktowe, a choć wystarczy unieruchomienie tylko trzech kół, to każda z osób zajmująca się logistyką przewozu pojazdów wie, że zawsze najlepiej unieruchomić wszystkie cztery koła.

Czytaj również  Logistyka w świecie motoryzacji: Kluczowe wyzwania i trendy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *