Logistyka – jakie są zasady transportu na lawecie?

Laweta kojarzy nam się ze stłuczką lub usterką uniemożliwiającą dalszą jazdę samochodem i koniecznością transportu do warsztatu samochodowego lub profesjonalnego serwisu. Jednak laweta to także sposób na przywiezienie samochodu zza granicy (i to nie tylko powypadkowego), jeden z elementów logistyki i spedycji polegający na transporcie samochodów do salonów czy na złomowiska, a także dostarczenie specjalistycznych aut sportowych na tory wyścigowe. Zawsze jednak transportowanie pojazdów na lawetach lub auto-lawetach będzie się zawierać w szeroko rozumianej logistyce specjalistycznej polegającej na transporcie aut przez inne auta.

Laweta czy auto-laweta?

Różnica polega na doczepienia do samochodu specjalnej przyczepy służącej do transportu pojazdów, czyli lawety, lub wybór auta z platformą, która do tego przewozu została skonstruowana, czyli auto-lawety. Dla osób bez doświadczenia zdecydowanie wygodniejsza i bezpieczniejsza dla ładunku będzie auto-laweta, jednak w przypadku masowych przewozów wykorzystywanych w logistyce i spedycji popularniejsze są klasyczne przyczepy, na których można umieścić więcej, niż jedną sztukę pojazdu. Zresztą porównywanie obu tych sposobów przewozu pojazdów wydaje się bez sensu z prostego powodu – w firmach logistycznych nie pracują osoby bez doświadczenia, szczególnie przy transporcie specjalistycznym do jakiego należy transport samochodów i rzadko kiedy przewożone są pojedyncze sztuki. Oczywiście takie transporty też się zdarzają, ale są to zwykle zamówienia na konkretne modele samochodów, często spoza Unii Europejskiej.

Przepisy a transport na lawecie

By przewieźć samochód typową auto-lawetą lub doczepioną do samochodu lawetą wystarczy zwykłe prawo jazdy kategorii B – ważne by masa pojazdu z ładunkiem nie przekraczała 3,5 tony. W przypadku lawety należy pamiętać również, że masa przyczepy z ładunkiem nie powinna być większa od masy auta ją ciągnącego. W przypadku cięższych ładunków będziemy potrzebować typowego dla pracowników logistyki i spedycji prawa jazdy kategorii B + E lub C. To pozwoli nam na transport większych pojazdów np. busów, lub jazdę we wspomnianych wyżej firmach logistycznych z lawetami mogącymi przewieźć nawet kilka samochodów osobowych. Całkowita masa samochodów przewożących inne pojazdy jest szczególnie skrupulatnie sprawdzana w okolicach przejść granicznych, ze względu na dużą ilość mini firm logistycznych zajmujących się przywożeniem aut z zachodu czy to na własny handel, czy też na zamówienia z komisów samochodowych.

Montowanie samochodu na lawecie

Bardzo ważne jest by auto stało równo i najlepiej częścią mieszczącą silnik z przodu, tak by największy ciężar nie znajdował się z tyłu lawety. Większość produkowanych pojazdów posiada jednostkę napędową z przodu, ale jeśli to są nasze pierwsze kroki w branży logistycznej i rozpoczynamy tego typu przewozy, to warto zapamiętać tą uwagę. Podczas ładowania samochodu na lawetę niezbędna jest również pomoc dwóch osób, które zabezpieczą wtaczany pojazd przed zsunięciem. Tutaj doświadczenie w szeroko rozumianej logistyce nie jest wymagane – wystarczy trochę siły i racjonalne myślenie. Kolejny etap to mocowanie pojazdu za pomocą unieruchomienia kół. W zależności od typu lawety pasy do zaczepiania kół mogą być dwu lub trzy punktowe, a choć wystarczy unieruchomienie tylko trzech kół, to każda z osób zajmująca się logistyką przewozu pojazdów wie, że zawsze najlepiej unieruchomić wszystkie cztery koła.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *