Program lojalnościowy, czym tak naprawdę jest?

 

Zapytanie o kartę lojalnościową można usłyszeć coraz częściej. „Czy ma Pan kartę na punkty” staje się powoli standardowym pytanie kasjera. Czy, jednaj jest program lojalnościowy i czy warto z niego korzystać?

Czym dokładnie jest program lojalnościowy?

Jest to nic innego jak długoterminowe działanie marketingowe, mające na celu budowanie i podtrzymanie pozytywnej relacji z klientem. Program taki pozwala na zwiększenie sprzedaży przy mniejszych kosztach niż reklama w telewizji czy gazecie.  Najbardziej popularnym przykładem jest program lojalnościowy oparty na zbieraniu punktów, które następnie można wymienić na nagrody.

Jaki jest cel programu lojalnościowego?

Firma decydując się na wdrożenie programu lojalnościowego pragnie pozyskać a następnie utrzymać nim klienta poprzez profity za zakupy właśnie w ich sklepie. W zamian za wybór ich marki sklep za każde wydane pieniądze nagradza klienta punktami, które może wykorzystać na zakup towaru lub usług w ich sklepie po niższej cenie, niż standardowa. Taki program oferuje również dodatkowe nagrody za konkretną ilość punktów.

Wiele sklepów inaczej korzysta z tego programu dając np. niższe ceny ale tylko dla osób, które pokażą sprzedawcy kartę lojalnościową. Często taką kartę skanuje się przy terminalu płatniczym, podobnie jak kartę płatniczą.  Dopiero wtedy na rachunku zostanie obniżona cena.

Czytaj również  Czym są pistolety pneumatyczne do kleju?

 

Czy programy lojalnościowe się opłacają?

System kart lojalnościowych bardzo się rozrósł w dzisiejszych czasach. Ilość sklepów oferujących tego typu program jest tak duża, że niemal wszędzie można z niego skorzystać w równej formie. Z kart na punkty, z kart obniżających cenę czy zbieranie znaczków, które następnie wymienia się na nagrody, często z dopłatą.

W rzeczywistości jednak z programu lojalnościowego statystyczny klient skorzysta sporadycznie. Przede wszystkim trzeba zauważyć, ze ilość punktów potrzebnych na odebranie nagrody jest tak wielka, że często nierealna. Np. aby odebrać nagrodę o wartości 20 zł, często trzeba dokonać zakupów na kilka tysięcy. Albo np. aby odebrać nagrodę o wartości 40 zł (np., maskotka) za uzbierane znaczki, trzeba mieć ich 60, z czego aby dostać jeden trzeba dognać zakupów za np. 40 zł (60*40 = 1600 zł). Wymogi są tak duże, że często zanim je spełnimy, promocja się kończy.

Shopping. Check out in supermarket store

Najbardziej opłacalnym w przypadku programu lojalnościowego jest ten, który od razu obniża cenę danego produktu przy kasie, jeżeli tylko pokaże się kartę lojalnościową. Ale i tutaj mogą czekać na nas pułapki. Często obniża się część produktów dla programu lojalnościowego, który ma przyciągnąć klientów, ale też podnosi się ceny dla innych, aby zminimalizować „straty”.

Czytaj również  E-mail marketing - jak to robić dobrze?

 

Czy program lojalnościowy jest bezpieczny?

To zależy jak na to patrzeć. Sprzedawca nie tylko zyskuje na tym, że cześć klientów zrobi zakupy właśnie u niego a nie u konkurencji, oczekując właśnie profitów wynikających z programu lojalnościowego. Przecież wiele osób wrzuci do koszyka dodatkowy produkt aby zyskać więcej punktów lub dostać naklejkę.  Sprzedawca zyskuje także na danych osobowych. Aby uczestniczyć w programie lojalnościowym najczęściej konieczne jest podanie wszystkich swoich danych, imię i nazwisko, numer telefonu i email.  Skutkuje to tym, ze może on sprzedać te dane innym firmą, które będą męczyć nas równego rodzajami ofert. W końcu program nie będzie działał, jeżeli nie wyrazimy zgody na przetwarzanie naszych danych w celach marketingowych. ]Suma summarum dzięki programowi lojalnościowemu możemy zyskać tylko kilka telefonów oferujących nam żyletki do golenia i zapełnioną skrzynkę SPAM, dlatego najlepiej dokładnie przyjrzeć się programowi lojalnościowemu, z którego chcemy skorzystać, nim do niego dołączymy.