logistyka zwrotów

Logistyka zwrotów – na czym polega?

Logistyka zwrotów stanowi szerokie pojęcie, obejmujące wszelkie procesy zwrotu produktów do sprzedawcy w celu odzyskania poniesionych kosztów. Termin ten można spotkać również pod innymi pojęciami, takimi jak logistyka odpadów lub logistyka odzysku. Różne nazewnictwo spowodowane jest ciągłymi zmianami, które zachodzą w gospodarce. Wszystkie te terminy określają jednak szereg procesów związanych z przemieszczaniem towarów z powrotem do sprzedawcy lub producenta w celu odzyskania pieniędzy oraz jego prawidłowej utylizacji.

W jakim celu powstała logistyka zwrotów?

Głównym powodem powstania logistyki zwrotów było wprowadzenie różnego rodzaju regulacji prawnych, które dotyczą ekologii oraz ochrony środowiska. Regulacje te sprawiły, że na przedsiębiorstwa zaczęto nakładać odpowiedzialność związaną z odpowiednim procesem utylizacji i odzysku wytwarzanych produktów, co wiąże się z obniżeniem kosztów związanych z utrzymaniem składowisk odpadów.
Na powstanie logistyki zwrotów miał wpływ również rozwój świadomości konsumentów, którzy z biegiem czasu coraz częściej zwracają zakupione towary, kierując się względami ekologicznymi. Klienci bowiem zaczynają zwracać uwagę na aspekty dotyczące pochodzenia produktu oraz sposobu jego wytwarzania. Dla przedsiębiorstw z kolei liczy się to, w jaki sposób są one postrzegane przez klientów, w związku z tym muszą one oferować swoim klientom możliwość zwrotu zakupionych produktów.

Czytaj również  Czym jest system dystrybucji drobnicowej?

Jakie korzyści przynosi logistyka zwrotów?

Efektywna logistyka zwrotów przynosi wiele korzyści, wśród których można wymienić między innymi: zmniejszenie negatywnego wpływu na ochronę środowiska, pozytywne postrzeganie przedsiębiorstwa przez klientów, oraz obniżanie kosztów produkcji towarów poprzez ponowne użycie surowców.
Praktycznie każde duże przedsiębiorstwo dba o swój wizerunek, mając na uwadze dobro swoich klientów. W związku z tym, możliwość zwrotu zakupionych towarów stanowi swego rodzaju normę w dzisiejszych czasach. Odpowiednia logistyka zwrotów przynosi wiele korzyści zarówno dla klientów, jak i dla przedsiębiorstw. Nic więc dziwnego, że coraz więcej firm podchodzi poważnie do tej kwestii.

Praktyczne przykłady zastosowania logistyki zwrotów

Zwracane towary bardzo często są wykorzystywane ponownie w celu odzyskania surowców potrzebnych do ich wyprodukowania lub mogą być ponownie wprowadzane do sprzedaży po obniżonych cenach.
Jednym ze sposobów wykorzystania logistyki zwrotów jest Outlet, czyli oferowanie swoim klientom tego samego produktu w nowej, bardziej atrakcyjnej cenie. Takie produkty najczęściej posiadają nieznaczne wady, które jednak uniemożliwiają ich sprzedaż standardowymi kanałami.
Innym praktycznym zastosowaniem logistyki zwrotów może być naprawa produktu. Towar, który został zwrócony z powodu wad technicznych może zostać odnowiony i przywrócony do sprzedaży standardowymi kanałami. Takie rozwiązanie swego czasu stosowała firma Microsoft w przypadku konsoli Xbox One.

Czytaj również  Z czego wynika niska świadomość istniejących zagrożeń wśród małych firm?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *