Dlaczego zdolności negocjacyjne są niezbędną umiejętnością każdego menadżera?

Menadżer to osoba odpowiedzialna za zarządzanie danej firmy. To właśnie on podejmuje decyzje dotyczące jej funkcjonowania i jest odpowiedzialny za planowanie skutecznej strategii. Menadżer podejmuje dużo ważnych decyzji, które wpływają na dalsze losy firmy, musi być to więc osoba charakteryzująca się odpowiednimi cechami charakteru. Niezwykle ważne są zdolności negocjacyjne…

Czy każdy posiada predyspozycje by zostać menadżerem?

Czy każdy może zostać menadżerem? Zdecydowanie nie. Na tak odpowiedzialne (i wymagające) stanowisko potrzebna jest osoba, która będzie posiadać odpowiednie cechy charakteru. Stanowisko menadżera nie jest odpowiednim zajęciem dla skrytej i skromnej osoby – menadżer musi być pewny siebie i mieć poczucie własnej wartości. Dodatkowo musi umieć motywować i jednocześnie być odpornym na stres. Bycie menadżerem w dzisiejszych czasach to duża odpowiedzialność – na jego barkach spoczywa mnóstwo decyzji, które trzeba podjąć.

Jaki menadżer powinien być wizytówką firmy?

Tak naprawdę menadżer sam powinien motywować się od pracy. Samodyscyplina jest tutaj niezbędna. Osoba obejmująca stanowisko menadżera musi znać swoje mocne i słabe strony. Powinien być pewny siebie, znać swoje możliwości i na wszelkich spotkaniach pokazywać się z jak najlepszej strony. Reprezentuje on swoją osobą firmę, dla której pracuje, dlatego równie ważny jest również schludny wygląd. Menadżer musi być asertywny – nie może bać się wyrażać własnej opinii. Jeżeli krytykuje, to tylko konstruktywnie, dając cenne wskazówki swoim współpracownikom.

Jak ważna jest zdolność komunikacji i negocjacji?

Niezbędne, w przypadku menadżera są również takie cechy jak dyrektywność i zdolność negocjacji. Menadżer często musi podjąć decyzje, które nie są łatwe i w przyszłości na pewno wpłyną na rozwój firmy. Często reprezentuje firmę na spotkaniach, gdzie kluczowe mogą okazać się umiejętności związane z komunikacją. Dyplomacja i profesjonalizm w takich sytuacjach to podstawa. Menadżer musi odpowiednio przedstawić siebie i firmę, dla której pracuje. Niezbędna jest również sztuka słuchania – często bowiem może zdarzyć się, że przyszły wspólnik może mieć zupełnie inne poglądy, których należy wysłuchać. Profesjonalne szkolenia menedżerskie podnoszą i uwypuklają odpowiednie cechy.

Dobry menadżer zmieni niekorzystną umowę na coś lepszego?

Praca menadżera praktycznie cały czas opiera się na negocjacjach. Jego zadaniem jest stworzenie najkorzystniejszego rozwiązania – najlepiej zadowalającego obie strony. To właśnie zadaniem menadżera jest zmienienie mało korzystnych warunków umowy na lepsze. Osoba obejmująca stanowisko menadżera odpowiedzialna jest za domknięcie wszystkich umów i zobowiązań, dlatego musi być kompetentna. Szybkie szukanie argumentów, przedstawienie innych opcji, wariantów i możliwości – właśnie tak powinien działać dobry menadżer.

Negocjacje to nie jest walka – nie wygrywa silniejszy. Wygrywa ten, kto jest sprytniejszy i szybciej połączy kilka faktów w jedną, spójną całość. Zdolności negocjacyjne menadżera pomogą również uniknąć różnych konfliktów pomiędzy stronami. W biznesie, tak jak w życiu, najważniejsze są dobre relacje, dlatego kompromis często jest najlepszym rozwiązaniem.