Co to jest druk online?

Moda na druk online to stały trend obecny w branży poligraficznej już od jakiegoś czasu. Drukarki sieciowe stały się powszechnie stosowanym standardem. Komputerowy zapis pozwala nam wykonać druk bezpośredni i w tym przypadku możemy dokonywać dowolnych zmian, czyli kasować i zapisywać na nowo dokument. Druk tradycyjny nie posiada takich możliwości. Czym jeszcze cechuje się druk online?

 

Czym jest druk online?

W przypadku zastosowania druku sieciowego wszystkie informacje niezbędne do wydruku przekazywane są drogą elektroniczną. Reguła ta ma zastosowanie do niemal wszystkich rodzajów druku. Zdarzają się jednak wyjątki. Jednym z nich jest risografia, gdzie przedmiot wydruku wprowadzany jest do drukarki w formie skanu. Sygnał ten jest następnie przetwarzany i odczytywany, a na końcu przekazywany do głowicy termicznej.

Druk online może być z powodzeniem zapisywany na tradycyjny nośnik pośredni – nie zawsze mamy do czynienia z drukiem bezpośrednim. Ogromną zaletą drukowania z wykorzystaniem cyfrowego zapisu jest to, że możemy zmieniać dowolny element graficzny czy tekstowy indywidualnie dla każdej wykonanej odbitki. Wszystko więc można z łatwością dopasować do własnych preferencji i potrzeb. Dzięki uniwersalności, ten rodzaj wydruku jest nie tylko szybki, ale też pozwala zmniejszenie kosztów operacyjnych związanych obsługą zamówienia.

 

Jak zastosować druk online?

Wydruki z wykorzystaniem metod sieciowych z reguły wykonywane są za pomocą specjalnych platform online, pozwalających na przeprowadzenie całego procesu zamówienia od początku do końca. Korzystanie z takiego rozwiązania polega po prostu na wyborze odpowiedniej opcji z aktualnie będącdrukarkaych w ofercie firmy. Po wyborze rodzaju nośnika reklamowego, musimy jeszcze wybrać m.in. jakość papieru jakiego będziemy chcieli użyć oraz nakład.

Najczęstszym wyborem jest papier o gramaturze 135 GSM. Jeżeli potrzebujemy papieru o większej sztywności, lepszym wyjściem będą większe gramatury – np. 175 GSM. Możemy także wybrać papier z uszlachetnieniem folią mat i lakierem UV. Zabiegi tego rodzaju nie tylko pozwalają na zwiększenie jakości wydruku, ale też pozwalają na zastosowanie unikalnych efektów wizualnych.

Ostatnim krokiem jest wybór nakładu – liczby sztuk, które będą nam potrzebne. W drukarniach offsetowych istnieje możliwość zamówienia nawet bardzo dużych ilości, sięgających rzędu kilkudziesięciu tysięcy. Zastosowanie offsetu sprawia jednak, że przy dużym nakładzie, koszt jednej sztuki jest odczuwalnie niższy. Gdy nakłady danego materiału reklamowego są relatywnie małe, wtedy po prostu „nie opłaca się” stosować offsetu ze względów finansowych. Lepiej zdecydować się na druk cyfrowy – tym bardziej, że jego jakość nie odbiega niczym od offsetu.

 

Czy drukowanie online ma przyszłość?

 

Z pełnym przekonaniem można stwierdzić, że drukarnie online staną się doskonałym uzupełnieniem dla tradycyjnej formy realizacji zamówienia związanego z drukiem. Nie tylko ogranicza koszty operacyjne, ale pozwala na prostą i szybką komunikację pomiędzy drukarnią, a klientem końcowym. Platformy internetowe do druku online ułatawiają także działania promocyjne – przyznawanie specjalnych rabatów, zakładanie kont partnerskich dla firm reklamowych oraz szybką zmianę adresu wysyłki.